Op het Autosalon in Brussel is op vrijdag 18 januari 2019 de officiële aftrap gegeven voor de Europese Elektronische Communicatie Code (EECC). De EECC houdt in dat alle nieuwe auto’s binnen afzienbare tijd standaard worden uitgerust met een ontvanger voor digitale etherradio (DAB+), de opvolger van FM. De EU-lidstaten hebben twee jaar de tijd om de code in nationale wetgeving om te zetten.
1 op de 5 Vlamingen luistert op dit moment digitaal naar de radio. Dat gebeurt via vast en mobiel internet (12%), via digitale tv (6%) en in de ether via DAB+ (3%). In België zijn sinds 2013 meer dan 500.000 DAB+ radio’s verkocht. Van de nieuw verkochte auto’s in 2018 reed 30% met een standaard DAB+ autoradio de garage uit. DAB+ staat voor digitale audio broadcast en biedt luisteraars o.a. meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en zit gratis in de lucht. Zowel MEDIALAAN – de Persgroep Publishing, VRT als Mediahuis bieden hun reguliere radiostations en extra kanalen aan via DAB+.
An Caers, directeur radio MEDIALAAN – de Persgroep Publishing: “DAB+ is niet alleen een grote sprong vooruit qua kwaliteit, maar ook qua aanbod. Qmusic, Joe, maar ook Q non stop, Joe 70’s, Joe 80’s, … er is zoveel meer mogelijk. We kunnen dankzij DAB+ ook de unieke Joe ochtendshow met Sven en Anke combineren met meer muziekstijlen op maat van onze luisteraars. Dat is de kracht van radio, nu maar ook in de digitale toekomst.”
Els Van de Sijpe, manager radio VRT: “VRT radio zet al geruime tijd in op digitaal luisteren, en met DAB+ kunnen we nog meer luistercomfort bieden en een rijker aanbod. Radio 1, Radio 2, Klara, MNM, Studio Brussel, Klara Continuo, MNM hits, VRT NWS en de regionale uitzendingen van Radio 2 zijn via DAB+ te beluisteren, en makkelijk vindbaar, je hoeft niet meer te zoeken naar frequenties, je kan gewoon afstemmen op de naam van de zender.”
Tom Klerkx, directeur radio Mediahuis: “DAB+ is een krachtige tool om de komende jaren onze luisteraars te blijven bereiken en bedienen. Meer kwaliteit en meer aanbod, de toekomst van de radiomarkt wordt daarmee nog meer versterkt. Digitaal luisteren zal enkel maar aan belang winnen. Het is dan ook daarop dat wij met onze radiomerken Nostalgie en binnenkort ook NRJ zullen inzetten. Het is ieders ambitie om daar te zijn,waar de luisteraars zijn.”
Minister Sven Gatz, minister van Cultuur, Jeugd en Media: “Europa geeft een stevig signaal. Alle nieuwe auto’s moeten binnen twee jaar voorzien zijn van een digitale radio. Het is duidelijk, DAB+ is dé opvolger van FM. In Vlaanderen zijn we klaar. Het aanbod aan zenders is op enkele jaren verdrievoudigd, de campagne om digitaal luisteren te stimuleren werd eind vorig jaar op gang geschoten. Radio is een krachtig en geliefd medium, zeker bij ons. Met DAB+ maken we het klaar voor de toekomst.”
—
Digital Radio Vlaanderen cvba is een samenwerking tussen de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie NV, Medialaan NV en Vlaanderen één nv, ‘Nostalgie’. Digital Radio Vlaanderen cvba werkt samen met Norkring Belgium, de Vlaamse Overheid en andere DAB+ radiostations -BBC World, Family Radio, Roxx, Top Radio, VBRO en VBRO Evergreen en Radio Maria en BBC World-, fabrikanten, retailers, etailers, de auto-industrie en een breed scala aan belanghebbenden om voorlichting over de mogelijkheden van digitaal radioluisteren te geven en digitaal radioluisteren te versnellen. Om de uitbreiding van digitale radioplatformen mogelijk te maken en te zorgen dat op termijn DAB+ de FM kan opvolgen.